Motorschip MONTE ROSA uit 1930 als nauwkeurig papieren modelbouwpakket van het Duits Scheepvaartmuseum en Passat-Verlag, op schaal 1:250.
Modelontwerp: Dr. Henning Buddelmann met ondersteuning van Jürgen Quetting.
De Monte Rosa was een passagiersschip, gebouwd in 1930 voor de Hamburgse rederij Hamburg Süd. Het behoorde tot de zogenoemde Monte-klasse, een reeks van vijf zusterschepen (Monte Sarmiento, Monte Olivia, Monte Cervantes, Monte Pascoal en Monte Rosa), ontworpen voor zowel passagiers- als vrachtvervoer tussen Europa en Zuid-Amerika.
Technische details en ontwerp
De Monte Rosa was een motorschip, aangedreven door een dieselmotor – destijds een moderne en vooruitstrevende technologie vergeleken met stoomschepen. Het schip was ongeveer 160 meter lang en had een tonnage van circa 13.882 BRT (Bruttoregistertonnen). Het bood plaats aan enkele honderden passagiers, waaronder zowel luxereizigers in de Eerste Klasse als emigranten en arbeiders in de Derde Klasse.
Gebruik in de jaren 1930
In haar eerste jaren voer de Monte Rosa voornamelijk op de route tussen Europa (met name Duitsland) en Zuid-Amerika, een belangrijke handels- en migratieroute. Veel Duitsers maakten gebruik van het schip om naar Zuid-Amerika te emigreren of om handelsrelaties in die regio te onderhouden.
Tweede Wereldoorlog
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd de Monte Rosa door de Duitse Kriegsmarine in beslag genomen en voor militaire doeleinden ingezet. Het schip werd aanvankelijk gebruikt als troepentransportschip om soldaten naar verschillende inzetgebieden te vervoeren. Later werd het ook ingezet voor het terugbrengen van gewonden en krijgsgevangenen.
In de laatste jaren van de oorlog werd de Monte Rosa onder andere gebruikt voor de evacuatie van burgers en soldaten uit de oostelijke delen van het Duitse Rijk, toen het Rode Leger oprukte. Deze evacuaties, vaak bekend als onderdeel van de “vlucht over de Oostzee”, waren bijzonder gevaarlijk omdat de schepen vaak onder vijandelijk vuur kwamen te liggen.
Na de oorlog
Na de Tweede Wereldoorlog werd het schip door de geallieerden in beslag genomen en aanvankelijk door Groot-Brittannië overgenomen. Het werd omgedoopt tot Empire Windrush en gebruikt als troepentransportschip. Onder deze naam verwierf het schip bekendheid toen het in 1948 honderden Caribische migranten naar Groot-Brittannië bracht – een gebeurtenis die nu wordt beschouwd als het begin van de zogenaamde “Windrush-generatie” en een belangrijk keerpunt in de Britse naoorlogse geschiedenis markeert.
Het einde van de Monte Rosa
De Monte Rosa, later bekend als Empire Windrush, had een lang en bewogen leven, dat echter in 1954 abrupt eindigde. Het schip vloog in brand in de Middellandse Zee en moest worden verlaten. De meeste mensen aan boord konden worden gered, maar het schip zelf zonk uiteindelijk in de buurt van Algerije.
De geschiedenis van de Monte Rosa is nauw verbonden met belangrijke gebeurtenissen van de 20e eeuw – van emigratie en handel in de jaren 1930 tot militaire operaties tijdens de Tweede Wereldoorlog en de naoorlogse geschiedenis van Europa.
* Gestandaardiseerde laser- en etsrelingen, alsook ladders en trappen (eveneens verkrijgbaar als laser- of etsdelen) kunnen als aanvullende set voor het model worden meebesteld uit ons assortiment toebehoren!
Modellengte: 64 cm!
Montagetekeningen + Duitse bouwinstructies!